Jdi na obsah Jdi na menu
 


Grand Theft Auto IV

25.09.2008

Grand Theft Auto IV

Každý o tom věděl, ale až před nedávnem došlo na oficiální potvrzení PC verze čtvrtého dílu Grand Theft Auto. Hra vyjde začátkem listopadu, a tak není od věci, podívat se na změny, kterými se bude lišit od svých konzolových protějšků.

Ještě než se k podobě PC verze dostaneme, dovolte nám kratší úvahu. Začněme nejspíš tím, že GTA IV na sebe strhávalo pozornost ještě mnohem dříve, než se dostalo do rukou samotných hráčů. Mělo jít o první next-genový zářez do pomyslné pažby série, což se nakonec neodrazilo jen v grafice, ale také v mnohem dospělejším zážitku z hraní, samozřejmě bez absence vtipných scén a momentů. Už jen tyto důvody bohatě stačily na to, aby si hru zakoupila téměř kompletní konzolová obec a aby se mohli PCčkáři cítit lehce podvedeni. Jak už jsme psali v úvodu, s verzí pro počítače se samozřejmě počítalo, ovšem časovou prodlevu ne každý vyznavač PC vydržel. Alespoň kvůli GTA tak mnoho skalních příznivců odhodilo své předsudky, a třeba u kamaráda se do hraní pustilo. I přes to ale vývojáři pevně věří, že zde zbyl dostatek neposkvrněných hráčů, kteří zajásají a spustí druhou lavinu šílenství. Bude jich však dostatek? A co onen jásot, zaslouží si ho PC vůbec? Mno, pojďme zjistit, co se v tuto chvíli dá.

Lepší grafika

První věcí, kterou se bude PC verze hry lišit, je nepochybně grafika. I když nechceme upírat výkonu současných konzolí, lepší počítače to po této stránce s novým hardwarem zvládají lépe. Není pak problém prezentovat hru v rozlišení 2560 x 1600 a kasat se tím, jak je plynulá. Pokud ale budete disponovat dvoujádrovým procesorem, 2GB RAM a 512MB grafickou kartou (dle neoficiálních doporučených požadavků), dočkáte se ostřejších textur, delší vzdálenosti dohledu, kvalitnějšího vykreslení obličejů i detailů prostředí, propracovanějších animací a mnoho dalšího. Jednoduše řečeno, celkový vizuální dojem by měl být ne o třídu, ale dost možná rovnou o dvě jinde, než před více než půlrokem zažívali hráči na PS3 a X360. Dojmy novinářů z prezentace na GC to ostatně jen potvrzují, a to i přes fakt, že sledovali ještě ne zcela hotovou hru.

Opakovačky a multiplayer

Další novinkou bude systém opakovaných záběrů, kdy bude hra pokaždé zaznamenávat posledních 30 vteřin vašeho konání. Pokud se vám tedy podaří udělat něco opravdu efektního, nebude problémem se na vše zpomaleně podívat, případně zeditovat pomocí různých pohledů kamer, či filtrů a přímo ze hry odeslat na komunitní kanál Rockstaru. Ačkoliv nejde o převratný prvek, věříme, že mnoho z vás to určitě uvítá – exhibicionismu přeci není nikdy dost. Další dobrou zprávou je také rozšíření multiplayeru až na 16+ hráčů a vylepšení vyhledávání jednotlivých typů her. O bližších detailech však vývojáři zatím nechtějí mluvit. Spolehnout se tak musíme v této otázce na spekulace, v nichž se kromě informaci o počtu hráčů a nových módech také hovoří o případném cross-platformovém hraní PC – Xbox 360. Nakolik jsou ale tyto informace pravdivé si nedovolujeme odhadovat, vše bychom se ale měli s ohledem na blížící se datum vydání dozvědět už brzy.

Ovládání podobojí

Naproti tomu máme mnohem jasněji v otázce ovládání, které by mělo vsadit primárně na Xboxový ovladač. Přikláníme se k názoru, že hry podobného ražení jsou na gamepadu hratelné bez problémů, když tu ale je možnost sáhnout po myši, proč si upírat přesnost, kterou analogové páčky nemohou nahradit? Chápou to naštěstí i lidé z Rockstaru, čili tato možnost v GTA IV na PC chybět nebude. Naražíme tu však na podstatu problému případného hraní napříč platformami, kde bude muset být buďto zvýhodněna strana konzolistů, nebo znevýhodněni PCčkáři. Rozhodnutí ale skutečně ještě nepadlo a nikde není psáno, že se této možnosti multiplayeru skutečně dočkáme.

Chystejte seismické měřiče

Pokud se ptáte na příběh, žádné novinky neočekávejte. Opět se na mnoho hodin stanete Nicem Bellicem, který přichází do Ameriky za slávou. Po vzoru předešlých dílů série začnete jako nula a postupně se vypracujete až do horních pater gangsterské hierarchie. Tuhle pohádku už ale nejspíš dobře znáte a netřeba ji blíže představovat. Závěrem tedy můžeme konstatovat, že GTA IV má i s odstupem času z čeho vycházet a na čem stavět. I když třeba nezaznamená tolik prodaných kusů, s kolika se počítá v optimistických analýzách, mělo by jít o kvalitní kousek, který by všem příznivcům Grand Theft Auto neměl chybět v garáži. A upozorňujeme, že v případě zemětřesení, které nastane (fakt!), je nejbezpečnější stoupnout si do dveří…